Jubileumssommer!

Vi fortsetter feiringen av 40 år med kunstnerdrevet visningsted for kunsthåndverk i Oslo sentrum med en sommerutstilling. Vi viser et utvalg av arbeider fra alle som er med i Kunsthåndverkerne i Kongensgate. Utstillingen står fra 11.juni til 1.september. Velkommen!

BRAVO – Glass!

Velkommen til 2. del av jubileumsutstillingen “Bravo 40 år” hos Kunsthåndverkerne i Kongensgate: 

Glass-utstillingen har åpning 2. mai kl. 18 – 20. 

Inger Helene Stemshaug, kurator ved Natsjonalmuseet åpner utstillingen. 

Etterpå er alle velkomne til Dubliners hvor vi har bestilt bord. 

Søndag 26. mai kl. 14 blir det en kunstnersamtale mellom våre gjesteutstillere Karen Klim og Lene Tangen, ledet av Vidar Koksvik. 

BRAVO glass

Vi fortsetter feiring av vår 40 års jubileum med en utstilling med glass i fokus. Velkommen til åpningen i Kongensgate 2, torsdag 2.mai kl 18!

 

 

Oppussing

Vi holder stengt i 2 uker for oppgradering av lokalene. Velkommen igjen 29.januar og til åpning av jubileumsutstilling BRAVO – 40 år med formidling av kunsthåndverk, lørdag 2.februar kl 13-15.

SMAKE – SAKE forlenges

Det har vært så mye interesse for utstillingen SMAKE – SAKE at den får lov til å stå én uke til. Siste dagen er nå 28.oktober. Grip sjansen!

SMAKE – SAKE

Norsk kunsthåndverk møter Japan – et samarbeidsprosjekt mellom Geir Tokle, Lene Tori Obel Bugge, Anne Vinæs fra BRUDD og Michiko Takahashi Nilsen, Ragnhild Winsvold fra Kunsthåndverkerne i Kongensgate.

Lovebirds – glassutstilling av Anna-Linda Gabriel

Velkommen til ny utstilling i Kongensgate!

Anna-Linda Gabriel er født og oppvokst i Oslo og har siden 1998 vært virksom med glass. Etter tre år på Kosta Glasskola i Sverige, noen år som assistent ved forskjellige glasshytter i Norden og designstudier på Växjö Universitet etablerte hun seg i Sverige, der hun nå også er bosatt.

Fortellingen har alltid vært sentral i Anna-Lindas arbeider som ofte handler om mennesket og naturen.

I utstillingen Lovebirds som vises på Kunsthåndverkerne i Kongensgate har Anna-Linda latt glasset få anta sin naturgitte form som mineraler.

Samtidig har objektene igennom den historie som utstillingen bygger på også fått en ny iboende kraft.

Utstillingen, som består av tekster og skulpturale objekter, kan ses fra tirsdag 11.september til og med søndag 14.oktober.

Utstilleren er tilstede ved åpningen som arrangeres under Oslo Kulturnatt fredag 14.september kl. 17.30 -21.00

Happening

Med en øvelse som starter kl.19.30 vil Anna-Linda gjennom sesjonen CORE ved hjelp av den japanske marmoreringsteknikken Suminagashi framkalle en forbindelse mellom rommet, betrakteren og seg selv.

Sommer hos Kunsthåndverkerne!

Kunsthåndverkerne i Kongensgate 2 viser sin sommerutstilling frem til begynnelsen av september. Velkommen – her er det mye spennende!

(Frem til 3. august stenger vi kl.16 tirsdag – fredag. Helgåpent som vanlig.)

Mona Strand Herbaratorium – hodebekledninger

Velkommen til en ny spennende utstilling i Kongensgate 2!

Mona Strand dyrker fram hvert hodeplagg slik en gartner pleier og dyrker fram sine eksotiske planter, hvor den langsomme prosessen er sentral for å komme fram til hver enkelt art. Prosjektet er en del av Slow Fashion bevegelsen som er kritisk til bruk og kast samfunnet. Hun utvikler hodebekledninger som sjeldne arter hvor hvert menneske kan fremheve sin unike identitet. Siden hennes store installasjon ‘Veksthus’ på Kunstindustrimuseet ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i 2014, har Mona Strand videreutviklet sine hodeskulpturer innen dette konseptet. Hodeplaggene er visuelle og tekstile undersøkelser i et grenseland av klær, tekstil, skulpturelle former og bærbare skulpturer. De er som sjeldne arter dyrket fram i et ‘herbaratorium’. Hodebekledningene er skapt i et tekstilt laboratorium i flytende overganger mellom naturlige og syntetiske materialer; silkeorgansa, viskose, fargebad, stivelser, tørkeprosesser, fløyel, wire, organiske planter, fiskeskinn, tørkede arter, silkebånd, blomsterteip, vokset tråd, kvister og kunstige planter. Disse er presset og omformet til et herbarium av tekstile former, som er stanset, preget, rullet, klippet, børstet, raspet, og slik modellert på nytt. Mona Strand viser på denne måten en ny bruk av gamle håndverksteknikker fra modistfaget. Utstillingen er en installasjon som viser både prosess og hodebekledninger.

 

Om Mona Strand:

 ’Med hovedfag fra Statens håndverks- og kunstindustriskole former Strand tekstilkunst i materialer som filt, fjær, strå, plast og fiber. Strands hodeplagg er visuelle og tekstile undersøkelser i et grenseland av klær, tekstil, skulpturelle former og bærbare skulpturer. Mona Strands arbeid med skulpturelle hatter er basert på teknikker fra modistfaget. Dette er et smalt og utdøende yrke, et håndverk som Strand har holdt i hevd siden 1994. Designerens eksperimentelle kunstneriske arbeid har bidratt sterkt til å åpne for nye og annerledes måter å bruke teknikkene på. Strand har bidratt med sine hodeplagg i film-, teater- og fjernsynsproduksjoner, på visninger og ved utallige utstillinger i Norge og i utlandet. Hattekunstneren har mottatt arbeidsstipend fra Kulturrådet, Oslo bys kulturstipend og Grassiprisen i Tyskland. Hun er innkjøpt av museer i Norge, Sverige og i Tyskland’

 -Nasjonalmuseets pressemelding i forbindelse med Mona Strands Jubileumsutstilling på Kunstindustrimuseet i Oslo, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.

 Utdanning:

1992 – 1995    Praksis som modist hos May Aubert.
1991 – 1994     Mastergrad/Hovedfag, Statens håndverks- og kunstindustriskole; Institutt for klær og kostyme,”Skulpturelle hatter”, inkludert praksis som modist hos May Aubert.

1988 – 1991    Bachelorgrad/Kandidateksamen, Statens håndverks- og kunstindustriskole; institutt for klær og kostyme

1987                Vg. kurs i klesformgivning, Elisenberg vg. skole

1986                Grunnkurs i tegning form og farge, Linderud vg. skole

1985                Grunnkurs i tekstilformgivning, Hartvig Nissen vg. skole

1984                Svennebrev i frisørfag

1982                Grunnkurs i frisørfag, Sogn vg. skole

Oversikt:

  • 7 innkjøp til offentlige samlingeri Norge, Sverige og Tyskland, deriblant til Kunstindustrimuseet i Oslo og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum.
  • 15 stipender fra jury i Statens kunstnerstipender og NK: blant annet 3 årig arbeidsstipend, 3 årig arbeidsstipend for yngre kunstnere, 1 årig fordypningsstipend, og en rekke stipender for utstillinger, prosjekter og reiser.
  • 10 større kunstnerisk evaluerte prosjekter eller separatutstillinger: blant annet store kunstneriske museumsintervensjoneri Kunstindustrimuseet i Oslo (2014) og Von Echstedska Gården på Värmland Museum (2010), separatutstillinger/installasjoner i Nääs Konsthandverk/Gøteborg (2009), Kunstbanken/Hamar (2005) og Hordaland kunstsenter (2002).
  • Over 20 juryerte gruppe og kollektivutstillinger:blant annet Jubileumsutstilling 250 år på Värmland Museum i 2014), ’Conceptual Craft from Norway’ NK’s vandreutstilling i England (2006), ’Die sprache der dinge’ på Thodor Zink Museum, Tyskland (2006), ’Mesterlig Mote’ på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (2005), ’H2O – tendenser’ Galleri F15 (2001), ’Kroppen og kunsten’, Hå gamle prestegård og vandreutstillingen ’Bare plast’ (1996) som blant annet ble vist på Kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim.
  • 5 priser og utmerkelser: blant annet 1. pris i tekstil: Grassiprisen, Grassimuseum i Leipzig (2004) og Oslo bys kulturstipend (2005).

Kronologisk og detaljert informasjon etter ulike tema:
Innkjøp til offentlige/private samlinger

2015     Høgskolen i Oslo og Akershus

2012     Katrinetorp Landeri, Malmø Stad, Sverige

2010     Värmland Museum, Sverige

2008     Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum Trondheim
2005     Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum Trondheim
2004     Kunstindustrimuseet i Oslo
2004     Arbeiten internationaler Künstler aus der Lotte Reimers Stiftung, Tyskland

Stipend

2015     Tilskudd fra NK for markering av NK’s 40 års jubileum

2014     Utstillingsstipend fra Norsk Kulturråd for separatutstilling, Veksthus, installasjon og 20 års-jubileum i Kunstindustrimuseet

2014     Prosjektstøtte  fra NK for Veksthus, installasjon og 20 års-jubileum i Kunstindustrimuseet

2014     Reisestøtte for deltakelse i Tusind og en hat, Det Runde Taarn, København

2013     3-årig arbeidsstipend for kunstnere, fra Kunsthåndverkernes Fond

2012     Prosjektstøtte til installasjon, Riks- samtale i fin form. Telemuseet i Teknisk Museum

2012     Katalogstipend, NK/DU, for Katrinetorp installasjon, Malmø
2011     Fordypningsstipend  1-årig, Kunsthåndverkernes Fond

2010     Katalogstipend, NK/UD, for installasjon i Värmland museum, von Echstedska Gården

2010     Reisestipend, NK/UD

2006     Reise og studie stipend , Statens Kunstnerstipend
2005     Materialstipend, Statens Kunstnerstipend
2003     Etterutdanningsstipend for kunstnere
2000     1-årig arb.stipend for kunstnere, Statens Kunstnerstipend
1998     2-årig arb.stipend for yngre kunstnere, Statens Kunstnerstipend

Separatutstillinger og større evaluerte kunstneriske prosjekter:

2014     Kunstindustrimuseet i Oslo, Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design; ”20 års hatteglede”: Installasjon,Utstilling og hattearrangementer sommarkerte Mona Strands 20-år som Hattekunstner: Veksthus-installasjon, Fotoutstilling med hatter, Mad Hatters Party, visning med 30 modeller og samarbeidspartnere i 20 år, hatteinstallasjon og drift i kaféen og tre workshops.  Samarbeid med seniorkurator Anne Kjellberg. Hat talk 21.09-14: en samtale mellom Mona Strand og Anne Kjellberg.

2012     Telemuseet i Teknisk Museum, «Riks- samtale i fin form», installasjon. Kurator Hege O’Wiidt,Galleri Cornucopia

2012     Katrinetorp, «Kaskader och Fjädrar». Installasjon. ntendent Mats Bohman, Malmø
2010      Värmland Museum, Von Echstedska Gården; ”Fåfängt og förgengligt”. Separatutstilling og installasjon. Intendent             Kathy Nilsson.

2009     Nääs Konsthandverk, Nääs slott, ”Slottshemmeligheter”, separatutstilling/instalasjon. Kurator: Mats Jansson, invitasjon, kunstnerstyrt

2006     Oslo Rådhus; Ibsen-året, åpningsseremoni, Større evaluert kunstnerisk prosjekt. 24   hodebekledninger. Lukket invitasjon til 5 kleskunstnere. Kunstnerisk leder; Bentein Baardson

2006/    DogA, Senter for Design og Arkitektur, “5 crossing borders” &“The new subjectivity in design/UK”

2005     Det Kongelige Slott i Stockholm, Livrustkammaren, ”5 crossing borders”

2005     Kunstbanken,Hamar, Klær som kunst: ”Rede” Installasjon i prosjektrommet ”Hvelvet”,

Kurator: Aase Marie Bruun. Invitert. Lukket. Senere stilt ut på Kunstristen  i    Oslo

2002     Hordaland Kunstnersenter, ”Hodeserie 2000”, separatutstilling med performance,  i prosjektrommet       Krypten, åpen innsending, kunstnerisk jury, kunstnerstyrt, Ved daglig leder: Malin Barth

2000     Norsk Form, Galleri Falsen, ”Hatter inspirert av afrikanske frisyrer”, Separatutstilling. Åpen       innsending, kurator Aud Dalsegg. 

Gruppe- og kollektivutstillinger i utvalg:

2017     Telenor, Fornebu, Installasjon, Riks, samarbeid med Telemuseet

2017     Cafe de Concert,Tjuvholmen Aker Brygge, Tekstil skulptur på kropp og hode, event i samarbeid med musiker Aksel Kolstad

2015     Bogstad gård, Svevende hatter

2014     Galleri Vest, Kunstnernes Høstutstilling i Stavern

2014     Värmland museum, von Echstedska Gården, Jubileumsutstilling 250 år, v. Intendant Käthy Nilsson

2014     Kirkeristen, Oslo, Generally Disconnected, samarbeid med tekstilkunstner Marianne Pedersen

2013     Tusind og en hatt, Det runde taarn, København

2011     GalleriCorNucOpia,Oslo, ”Masker – det handler om beskyttelse ” med Hege O’Widt og Marit Eken      Kalager, i anledning Norges Fekteforbunds 100 årsjubileum.

  • Rådhusgalleriet, Oslo Rådhus, ”10 års-jubileums for Norske modister og Hattedesignere”;

deler videreført i vandreutstilling til kunstforeninger i Levanger, Lødingen, Ski, Asker, Ullensaker,            2012: Larvik Kunstforening

2007     Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, ”Mesterlig mote”, Haute Couture ved Nordenfjeldske    Kunstindustrimuseum, Moteskapere 1895-2007.

2006     Kunstbanken på Hamar, Den kulturelle spaserstokken,
2006/    Usher Gallery, Lincoln, Harley Gallery, Nottingham, Gallery Oldham, Oldham, England:

2005     “Conceptual Craft from Norway”. Gruppeutstilling.  Vandreutstilling. Kurator NK Dag Blakkisrud

2005     Theodor Zink Museum, Kaiserslautern, Tyskland, ”Die Sprache der Dinge”, gruppeutstilling.

2004     Galerie für Schmück Hilde Leiss, Hamburg, Tyskland, 25 års jubileum 2004

2004     Grassimuseum, Leipzig, ”Grassimesse”, Tyskland.

2004     Oslo Bymuseum, ”Vakre Bord, Design i tiden”, Røde Kors, deltok også i 1999 og 2002.
2002     Akershus Kunstnersenter, Hodebekledninger + foto av Siri Møller
2001     Galleri F-15, ”H2O”, Tendenser
2000     Hå Gamle Prestegård, Jæren, ”Kroppen og Kunsten”
1996     Kunstindustrimuseet i Oslo, Tromsø Museum , Vestlandske Kunstindustrimuseum, Stavanger        Museum, De Sandvigske Samlinger, Lillehammer, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum,”Bare plast” /Skulpturelle hatter

 

Priser og utmerkelser
2015     Pris for ”Skulpturell hatt”,  Bogstad gård, Svevende hatter

2015     Pris for hodesmykke

2008     1. pris, Hatteparaden, Øvrevoll

2005     Oslo Bys Kulturstipend
2004     1. pris i tekstil, Grassiprisen, Grassimusem, Leipzig, Tyskland, samarbeid med Marit Eken Kalager

Medlemskap

1999     Norske Kunsthåndverkere

2000     Galleri Format

2002     Norsk modist- og hattedesignerforbund

2008     Norwegian Fashion Institute

 

Kunstfaglige Verv

2005 – 2012       Norske Kunsthåndverkere region Stor-Oslo, styremedlem

2009  – 2011       Valgkomite, Norwegian Fashion Institute

2002 – 2006       Forening for Norske modister og hattedesignere, styremedlem.
Oppdrag for teater, film , festivaler, TV, konserter, musikalske forestillinger, i utvalg

2016     Julekalender  NRK 2016, Flosshatt ti hovedperson spilt av Vidar Magnussen

2015     Nils Bech, Jealousy musikk video; https://www.youtube.com/watch?v=_tE1a-VHaCc

2015     Mirejam Shala i Telegrafbygningen i regi av UKS, liveforestilling i samarbeid med Michael Nybråten

2015     og 2014: Brasileiro, en musikalsk forestilling med Hanne Tveter og barnekor, ca 80 hodeplagg

2014     Musikkvideo, Nils Bech,
2014     Gjestekunstner på Vinterfestspillene på Røros

2013     Nils Bech

2012     Kyser til Teater
2010     ”Fanny og Alexander”, Nationaltheatret, 3 hatter

2010     ”Spring awakening” , Oslo Nye Teater, 4 hodepynter til Cello kvartett

2004     ”La Cage aux Folles”, Oslo Nye Teater
2003     ”Fia og klovnene”, langfilm, Regi Elsa Kvamme
2003     ”Frendelaus”, Det Norske Teater, samarbeidsprosjekt med Ellen Thorstensen/fra Oslo Nye Teater
2002     “Det største i verden”, langfilm, hatt til Herborg Kråkevik
1998     ”Lillys butikk”. NRK1, Deltakelse i barneprogrammet og viste hvordan en hatt blir til

Workshops og Undervisningsvirksomhet

2016     Edvard Munch vg. skole, Kurs i teknikker og formgivning med hodebekledninger

2015     Forelesning på Bogstad Gård, Svevende hatter; om 20 årsjubileet

2014     Kunstindustrimuseet; Jubileumsutstilling, workshop Monas Hatteverden, 2 kvelder: Lag en hatt

2014     Kunstindustrimuseet; Jubileumsutstilling, workshop Redesign med Fretex, en formiddag

2012     Telemuseet; RIKS, en samtale i fin form. To workshops med teleartikler.

2013     Brasileiro, med Hanne Tveter, workshop til forestilling, med barn og voksne; hodepynter

2011     Kunsthøgskolen i Oslo,  Hatte kurs i modellering på blokker, kreative prosesser, kurs holdt også i 2010

2011     Esmod Oslo, forelesning og undervisning i modistfaget kurs holdt i 1998, 2008, 2-5 dager,
2010     Eksamensnemd i modistfaget, opplæringskontoret for små verneverdige fag, Utdanningsdirektoratet
2009     Workshop på Nääs Konsthantverk, Nääs Slott,

2006     Workshop på DogA, senter for design og arkitektur, 5 crosssing borders, ”resirkulering av hodeplagg”
2006     Hatte kurs på NRK , Nasjonal arena for utdanning i kostymer 2006
2001     Landøya skole, 10. kl, Forelesning om inspirasjon, kreative prosesser og hattedesign
Presentasjoner i media

2015     Tableau paper; 12 sider photshoot med Gisken Armand, klær: Admir Batlak, stylist Michael Nybråten

2015:    FORM:  Kunst og design i skolen; Mona Strand, 2 sider om jubileumsutstillingen

2014:    Om jubileumsutstillingen på Nasjonalmuseet:

2014     NRK P1 Kveldsåpent 25. sept: http://radio.nrk.no/serie/kveldsaapent/DMPA03019014/24-09-2014

2014     TV2 God morgen, Norge! (krever innlogg)

2014     Dagbladet: http://www.kjendis.no/2014/09/16/kjendis/mote/mona_strand/hatt/hattekunst/35250293/

2014     NRK Østlandssendingen tv: http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-2014oestlandssendingen/DKOA99091114/11-09-2014#t=7m36s

2014     NRK Østlandssendingen nett: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/i-hattens-tjeneste-1.11927499

2014     NRK Dagsrevyen 21: http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen-21/nnfa21091114/11-09-2014#t=14m1s

2014     Osloby: http://www.osloby.no/oslopuls/kunst_og_scene/Hattedyrker-pa-museum-7697795.html

2014     Se og hør: http://www.seher.no/royal/mette-marit-i-redsignet-hatt-74039

2014     Personae: http://personaemag.com/mona-strand-pa-nasjonalmuseet/

2014     NRK P1+

2012     UD’s hjemmesider Sverige, utstilling på Värmland Museum, von Echstedska Gården
2011     VG, Personae, Aftenposten, med mer; Rådhusgalleriet; Jubileumsutstillingen.

2010     Diverse magasiner til Dagbladet, samt større serier i 2008, 2009

2006     Klær som kunst, diverse aviser i Hedmark 2006
2006     Kunsthåndverk, Klær som Kunst

2004     Kunsthåndverk i fokus nr. 3 /o4
2004     Aftenposten, prisdryss over norske kunsthåndverkere 1/11 2004
2000     Aftenposten, Artikkel, ”Svarte Afrika i Norsk Form”, januar 2000
2003     NRK 1: Frokost-TV: Intervju med Anne Grosvold

2003     Diverse artikler i Drammens Tidende, VG, Dagbladet, Bergens Tidende, BA, Aftenposten, 2003 – 1994

2000     NRK1; God ettermiddag Norge, intervju med Mette Janson, Hodeserie 2000, Metropol TV

1999     NRK2, ABSOLUTT, Diskusjon i talk-show om hatter

1993     til i dag: Diverse medvirkning med hatter i styling til moteoppslag i Maison, Tique, Kvinner og Klær,     Elle,Henne, Elle Interiør, Familien, Allers, Motejournalen, Hjemmet, Norsk ukeblad, Obos-bladet, mm.

 

 

Belyst…

Kunsthåndverkerne lyser opp januar! Vi fyller galleriet med spennende lamper og lys i mange forskjellige materialer. Lysekroner, pendellampe, vegglamper, bordlamper, lysestaker, kandelabre, telysholdere m.m. Kunstnerne er Helen Mørken, Pål Roland Janssen, Aase Marie Brun, Vidar Koksvik, Ragnhild Winswold og Torill Vrålstad.

Jul hos Kunsthåndverkerne

Velkommen til jul i Kongensgate 2! Her finner du gaver som varer og som ingen andre har. Ikebanamester Ozaki Kahiro lager japansk ikebanaoppsatser i forskellige deler av utstillingen frem til 3.desember.

Gro Aakenes Sævig – Klær med trykk

Vi er så heldige å ha fått mulighet til å vise et større utvalg av Gro Aakenes Sævigs populære klær i Kongensgate i noen uker fremover. Gled deg!

 

Noen ord fra Gro:

Klær med trykk i gode naturmaterialer  

På utstillingen viser jeg kjoler, skjørt, topper og sjal i små kolleksjoner eller unika modeller. Jeg jobber med de 3 K-ene i tankene:

  • Kvinne – Unike, stilrene og komfortable plagg, som er gjennomarbeidete og tidløse modeller. Jeg tenker at de kan pyntes opp og ned, og derfor er anvendelig til både fest og hverdag – sommer og vinter.
  • Kunst – Trykk med kunsthistorien som utgangspunkt – anvendt gjennom mitt eget formspråk. Hangtags med en liten forklaring henger ved plaggene.
  • Kvalitet – Gode gjennomprøvde kvaliteter i naturmaterialer som bomull, lin, ull og silke.

Jeg ønsker å gi kunden et unikt og komfortabelt plagg. I tillegg gi dem et blikk inn i kunsthistorien på min måte og med mitt formspråk/uttrykk. Plaggene er gruppert i kolleksjoner med inspirasjon fra kunsthistoriske perioder.

Jeg startet med Renessansen og Art Nouveau i 2012.  I 2013 kom kolleksjonen hvor jeg “lekte med formene” – inspirer av optisk kunst – OpArt.  Etter det hadde jeg en kolleksjon inspiret av Norsk Kunst, Kubismen og antikkens greske kunst. I 2017 har jeg kalt kolleksjonen Lines&Dots – her er det mange muligheter. Jeg håper du vil like dem 🙂

VERK – av Hanne Lunder

Et spennende utstilling basert på tenner!

Artist statement:

Hovedverket jeg vil viser er en installasjon på 14 m2. Den er satt sammen av porselensfliser med mennesketenner som har vært gjennom en keramisk prosess, en forvandling. Jeg vil med dette verket gjenskape skjørhet og tillit, letthet og håp som oppsto når våre ukjente guatemalanske venner med destruerende verk i munnen kom for å trekke tenner hos Clinica Noruega i Guatemala. Jeg bisto tannlegen og ble formidleren mellom han som trakk og de som fikk trukket tennene.

Tennene ble ikke kastet, de ble tatt vare på fordi det ikke finnes forsvarlig avfallshåndtering der vi arbeidet. Vi holdt på i 9 dager på 5 forskjellige steder. Jeg ønsket å gjøre noe med tennene som utgangspunkt. I vår vestlige kultur har tenneren viktig betydning, de er unike og hvis vi må trekke, blir det erstattet med porselen. Tenner representerer personlighet, spesielt tenner som tilhører mennesker som fortsatt lever. Tenner blir også brukt for identifikasjon av døde mennesker.

Jeg vil vise avtrykket av det som verket, som nå har fått en annen form. Forvandlingen fra verk til VERK.

Forvandlingen fra uttrukne tenner til VERK er noen ganger gjenkjennelig, andre ganger kan det gi et totalt forandret uttrykk. Spor av noe som var, og som nå vil forbli.

I 36 år har jeg holdt på med keramikk, for det meste bruksting som er viktig for meg. Godt håndverk er viktig, og min kunnskap har gitt meg mulighet til å utforske et helt nytt område; tenners substans, betydning, og form.

Prosjektbeskrivelse: Bakgrunn

I februar/ mars 2014 var jeg i Guatemala som frivillig hjelpearbeider for Clinica Noruega sammen med en tannlege. Se http://clinicanoruega.blogspot.no/

Det ble min oppgave å assistere ham i tanntrekking fordi jeg kan språket, de kulturelle kodene og kjente områdene vi skulle operere i. Jeg har reist til landet ca. 70 ganger siden 1988, og har også bodd der i et år. Det ble en bratt læringskurve for min del. På 9 dager dette hjelpeprosjektet varte, trakk vi 300 tenner. Antall tenner varierte fra 14 til 58 på en dag.

Effekten av å slippe tannverk, selve symbolet på forskjellen mellom himmel og helvete.

Jeg tok tennene med meg hjem til Norge, og oppbevarte dem på lukkede glass. Hvor mange ganger de ble renset, vet jeg ikke. Hva jeg skulle med dem visste jeg heller ikke. Det ble mange runder med diskusjoner med forskjellige kontakter.

Tennene var i utgangspunktet sortert etter dager. Jeg tellet opp, etterhvert ble de sortert i over og underkjeve.

Jeg fikk en oversikt over hvor mange tenner som ble trukket hver dag.

Tenner er det sterkeste vi har i kroppen, det som varer lengst, men samtidig så sårbart for sukker og syreangangrep.

Ingen tenner er like. Når alt annet er borte, kan vi identifiseres ved hjelp av tennene og røntgenbilder tannlegene har,( i hvert fall i den vestlige verden).

Utførelse

Jeg begynte å ta avtrykk av e’n tann, to avtrykk, en liten porselensplate med avtrykk av hver side, krone og rot, som et kors, de fire kardinalretningene. Hver tann fikk et nummer etter hvilken dag de ble trukket. Jeg hadde undersøkt og funnet ut at tenner tåler opp til 1740 grader, så jeg visste de ville holde når jeg brant dem til 1280 i gassovn. Hva som ellers ville skje i brenningen hadde jeg ingen anelse om. Etter råbrann (940grader) har noen av tennene sprukket opp, og kronene er misfarget. Noen tenner er fullstendig pulverisert etter 1280 grader, mens andre har beholdt formen. Alle blir helt hvite etter brenning, med mindre de har fyllinger. Det siste er sjelden, for de aller fleste som kom til oss hadde ikke vært hos tannlege tidligere.

De første resultatene viste jeg til min private tannlege som hadde refset meg i forkant. Han mente det var totalt umoralsk og uetisk å lefle med tenner som kommer fra mennesker som fortsatt er i

live. Ikke hadde de gitt tillatelse til at jeg kunne bruke dem, og jeg hadde heller ikke noen tanke om å bruke dem i kunsten min da de ble trukket. Tannlegen ga meg anerkjennelse for resultatet, og jeg fortsatte.

300 tenner, som alle skulle «portretteres» på 4 porselensplater 10 x 10 cm.

Montering på plexiglass som et søylediagram, hver dag for seg, grafisk fremstilling. Jeg bruker metalltråd og hvite glassperler til å feste porselensplatene.

Installasjonen blir 14 m2 meter med ledlys bak. Lyset er helt nødvendig for å få frem slektskapet mellom tannsubstans og porselen. Porselenet og tennene blir delvis transparente etter brenningen. Glasur over tannrestene beskytter og bevarer.

Det er viktig for meg å bruke alle tennene som ble trukket.

Noen av tennene er kopiert og modellert i stor størrelse. Hver flate studert og overført i massiv porselen.

Sommerutstilling

Summer comes to Kongensgate!

Our summer exhibition will show all summer from June 6th to September 3rd. Well worth a visit!

Toril Bonsaksen

Ny spennende utstilling i Kongensgate!

Metallkunstner Toril Bonsaksen bruker bestikk for å rette et aktuelt fokus på hastigheten i dagens samfunn. Utstillingen hos Kunsthåndverkerne i Kongensgate 2, som har fått tittelen Mer enn nok!, vises fra 4. mai til 4. juni 2017.

Sliten, rustfritt stålbestikk, 2017

Gjennomgående for Bonsaksens arbeid de siste årene er bruken av brukt og kassert bestikk. Materialet bærer i seg sin egen historie og har en viss fleksibilitet som avgjør dens formbarhet. Verkene bygges opp rundt en gjentagelse av mange mindre elementer, som til sammen endrer materialets opprinnelige funksjon. Verkenes visuelle kvaliteter og historie danner samspillet mellom materialet, kunstnerens egne assosiasjoner og betrakters persepsjon.

 

I både form og skala kan man se hvilket klassisk designikon fra 1970-tallet Bonsaksen referer til i utstillingens hovedverk Sliten. I sin proporsjon og nærmest plastiske overflate er den oversatt til en ikke-funksjonell møbeltype, en skulptur og ikke en bruksgjenstand. Sliten blir et symbol på en tematikk Bonsaksen er opptatt av, et middel for å fortelle en historie. Ordet sliten har en selvforsterkende og smittende effekt og er blitt et i-landssymptom. I det idébaserte spiller også håndverket en dominerende rolle. Detaljrikdommen og presisjonen vitner om en tidkrevende og imponerende arbeidsprosess.

 

Gjennom et fugleperspektiv forteller også utstillingen historier om livet og tilværelsen. Titler som Skal ha skal ha, Lillelord og Ikaros er alle hentet fra populærkulturen og kommenterer på uttrykksfulle vis samfunnets taktløse og ofte urimelige ambisjoner som befinner seg i tidens krav.

 

Mer enn nok! åpnes torsdag 4. mai kl.17.00 hos Kunsthåndverkerne i Kongensgate 2. Kunstneren vil være tilstede.

Pressekontakt: Toril Bonsaksen

Pressefoto: Laila Meyrick

Kule kuler

Velkommen til en spennende ny utstilling i Kongensgate! Her er det unike kuler i mange materialer og former. Utstillingen står fra tirsdag 7. mars frem til slutten av april.

Åpningen skjer på lørdag 11. mars.

Vi ønsker 2017 velkommen med en spennende tekstilutstilling fra Eva Strøm

TEKSTILKUNSTNER EVA STRØM ÅPNER SIN UTSTILLING HOS OSS LØRDAG 7. JANUAR KL 13.00 – 15.00. VELKOMMEN!

innbydelse2

 

Eva Strøm sier:

“Som håndverker, med veving som spesialitet, forholder jeg meg til teknikker og materialer. Som  kunsthåndverker har jeg nå latt meg inspirere til å lage arbeider der jeg lar vevdiagrammer og materialer danne tekstile bilder og tredimensjonale sammenstillinger. Vevdiagrammenes rutemotiver og materialenes taktile kvaliteter settes sammen til en tekstil visuell helhet.”

bilde-1