Det har vært så mye interesse for utstillingen SMAKE – SAKE at den får lov til å stå én uke til. Siste dagen er nå 28.oktober. Grip sjansen!
Sjekk naboen
Akkurat nå har Kunsthåndverkerne i Kongensgate 2 et samarbeidsprosjekt med den flotte kaféen i nabobygget, Kongensgate 4. For å markerer dette blir det en “gate happening” på lørdag 20.oktober med Elfi Sverdrup kl 12 – 13. Spennende! https://www.facebook.com/events/314213259133011/
SMAKE – SAKE
Norsk kunsthåndverk møter Japan – et samarbeidsprosjekt mellom Geir Tokle, Lene Tori Obel Bugge, Anne Vinæs fra BRUDD og Michiko Takahashi Nilsen, Ragnhild Winsvold fra Kunsthåndverkerne i Kongensgate.
Lovebirds – glassutstilling av Anna-Linda Gabriel
Velkommen til ny utstilling i Kongensgate!
Anna-Linda Gabriel er født og oppvokst i Oslo og har siden 1998 vært virksom med glass. Etter tre år på Kosta Glasskola i Sverige, noen år som assistent ved forskjellige glasshytter i Norden og designstudier på Växjö Universitet etablerte hun seg i Sverige, der hun nå også er bosatt.
Fortellingen har alltid vært sentral i Anna-Lindas arbeider som ofte handler om mennesket og naturen.
I utstillingen Lovebirds som vises på Kunsthåndverkerne i Kongensgate har Anna-Linda latt glasset få anta sin naturgitte form som mineraler.
Samtidig har objektene igennom den historie som utstillingen bygger på også fått en ny iboende kraft.
Utstillingen, som består av tekster og skulpturale objekter, kan ses fra tirsdag 11.september til og med søndag 14.oktober.
Utstilleren er tilstede ved åpningen som arrangeres under Oslo Kulturnatt fredag 14.september kl. 17.30 -21.00
Happening
Med en øvelse som starter kl.19.30 vil Anna-Linda gjennom sesjonen CORE ved hjelp av den japanske marmoreringsteknikken Suminagashi framkalle en forbindelse mellom rommet, betrakteren og seg selv.
Sommer hos Kunsthåndverkerne!
Kunsthåndverkerne i Kongensgate 2 viser sin sommerutstilling frem til begynnelsen av september. Velkommen – her er det mye spennende!
(Frem til 3. august stenger vi kl.16 tirsdag – fredag. Helgåpent som vanlig.)
Mona Strand Herbaratorium – hodebekledninger
Velkommen til en ny spennende utstilling i Kongensgate 2!
Mona Strand dyrker fram hvert hodeplagg slik en gartner pleier og dyrker fram sine eksotiske planter, hvor den langsomme prosessen er sentral for å komme fram til hver enkelt art. Prosjektet er en del av Slow Fashion bevegelsen som er kritisk til bruk og kast samfunnet. Hun utvikler hodebekledninger som sjeldne arter hvor hvert menneske kan fremheve sin unike identitet. Siden hennes store installasjon ‘Veksthus’ på Kunstindustrimuseet ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i 2014, har Mona Strand videreutviklet sine hodeskulpturer innen dette konseptet. Hodeplaggene er visuelle og tekstile undersøkelser i et grenseland av klær, tekstil, skulpturelle former og bærbare skulpturer. De er som sjeldne arter dyrket fram i et ‘herbaratorium’. Hodebekledningene er skapt i et tekstilt laboratorium i flytende overganger mellom naturlige og syntetiske materialer; silkeorgansa, viskose, fargebad, stivelser, tørkeprosesser, fløyel, wire, organiske planter, fiskeskinn, tørkede arter, silkebånd, blomsterteip, vokset tråd, kvister og kunstige planter. Disse er presset og omformet til et herbarium av tekstile former, som er stanset, preget, rullet, klippet, børstet, raspet, og slik modellert på nytt. Mona Strand viser på denne måten en ny bruk av gamle håndverksteknikker fra modistfaget. Utstillingen er en installasjon som viser både prosess og hodebekledninger.
Om Mona Strand:
’Med hovedfag fra Statens håndverks- og kunstindustriskole former Strand tekstilkunst i materialer som filt, fjær, strå, plast og fiber. Strands hodeplagg er visuelle og tekstile undersøkelser i et grenseland av klær, tekstil, skulpturelle former og bærbare skulpturer. Mona Strands arbeid med skulpturelle hatter er basert på teknikker fra modistfaget. Dette er et smalt og utdøende yrke, et håndverk som Strand har holdt i hevd siden 1994. Designerens eksperimentelle kunstneriske arbeid har bidratt sterkt til å åpne for nye og annerledes måter å bruke teknikkene på. Strand har bidratt med sine hodeplagg i film-, teater- og fjernsynsproduksjoner, på visninger og ved utallige utstillinger i Norge og i utlandet. Hattekunstneren har mottatt arbeidsstipend fra Kulturrådet, Oslo bys kulturstipend og Grassiprisen i Tyskland. Hun er innkjøpt av museer i Norge, Sverige og i Tyskland’
-Nasjonalmuseets pressemelding i forbindelse med Mona Strands Jubileumsutstilling på Kunstindustrimuseet i Oslo, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.
Utdanning:
1992 – 1995 Praksis som modist hos May Aubert.
1991 – 1994 Mastergrad/Hovedfag, Statens håndverks- og kunstindustriskole; Institutt for klær og kostyme,”Skulpturelle hatter”, inkludert praksis som modist hos May Aubert.
1988 – 1991 Bachelorgrad/Kandidateksamen, Statens håndverks- og kunstindustriskole; institutt for klær og kostyme
1987 Vg. kurs i klesformgivning, Elisenberg vg. skole
1986 Grunnkurs i tegning form og farge, Linderud vg. skole
1985 Grunnkurs i tekstilformgivning, Hartvig Nissen vg. skole
1984 Svennebrev i frisørfag
1982 Grunnkurs i frisørfag, Sogn vg. skole
Oversikt:
- 7 innkjøp til offentlige samlingeri Norge, Sverige og Tyskland, deriblant til Kunstindustrimuseet i Oslo og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum.
- 15 stipender fra jury i Statens kunstnerstipender og NK: blant annet 3 årig arbeidsstipend, 3 årig arbeidsstipend for yngre kunstnere, 1 årig fordypningsstipend, og en rekke stipender for utstillinger, prosjekter og reiser.
- 10 større kunstnerisk evaluerte prosjekter eller separatutstillinger: blant annet store kunstneriske museumsintervensjoneri Kunstindustrimuseet i Oslo (2014) og Von Echstedska Gården på Värmland Museum (2010), separatutstillinger/installasjoner i Nääs Konsthandverk/Gøteborg (2009), Kunstbanken/Hamar (2005) og Hordaland kunstsenter (2002).
- Over 20 juryerte gruppe og kollektivutstillinger:blant annet Jubileumsutstilling 250 år på Värmland Museum i 2014), ’Conceptual Craft from Norway’ NK’s vandreutstilling i England (2006), ’Die sprache der dinge’ på Thodor Zink Museum, Tyskland (2006), ’Mesterlig Mote’ på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (2005), ’H2O – tendenser’ Galleri F15 (2001), ’Kroppen og kunsten’, Hå gamle prestegård og vandreutstillingen ’Bare plast’ (1996) som blant annet ble vist på Kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim.
- 5 priser og utmerkelser: blant annet 1. pris i tekstil: Grassiprisen, Grassimuseum i Leipzig (2004) og Oslo bys kulturstipend (2005).
Kronologisk og detaljert informasjon etter ulike tema:
Innkjøp til offentlige/private samlinger
2015 Høgskolen i Oslo og Akershus
2012 Katrinetorp Landeri, Malmø Stad, Sverige
2010 Värmland Museum, Sverige
2008 Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum Trondheim
2005 Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum Trondheim
2004 Kunstindustrimuseet i Oslo
2004 Arbeiten internationaler Künstler aus der Lotte Reimers Stiftung, Tyskland
Stipend
2015 Tilskudd fra NK for markering av NK’s 40 års jubileum
2014 Utstillingsstipend fra Norsk Kulturråd for separatutstilling, Veksthus, installasjon og 20 års-jubileum i Kunstindustrimuseet
2014 Prosjektstøtte fra NK for Veksthus, installasjon og 20 års-jubileum i Kunstindustrimuseet
2014 Reisestøtte for deltakelse i Tusind og en hat, Det Runde Taarn, København
2013 3-årig arbeidsstipend for kunstnere, fra Kunsthåndverkernes Fond
2012 Prosjektstøtte til installasjon, Riks- samtale i fin form. Telemuseet i Teknisk Museum
2012 Katalogstipend, NK/DU, for Katrinetorp installasjon, Malmø
2011 Fordypningsstipend 1-årig, Kunsthåndverkernes Fond
2010 Katalogstipend, NK/UD, for installasjon i Värmland museum, von Echstedska Gården
2010 Reisestipend, NK/UD
2006 Reise og studie stipend , Statens Kunstnerstipend
2005 Materialstipend, Statens Kunstnerstipend
2003 Etterutdanningsstipend for kunstnere
2000 1-årig arb.stipend for kunstnere, Statens Kunstnerstipend
1998 2-årig arb.stipend for yngre kunstnere, Statens Kunstnerstipend
Separatutstillinger og større evaluerte kunstneriske prosjekter:
2014 Kunstindustrimuseet i Oslo, Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design; ”20 års hatteglede”: Installasjon,Utstilling og hattearrangementer sommarkerte Mona Strands 20-år som Hattekunstner: Veksthus-installasjon, Fotoutstilling med hatter, Mad Hatters Party, visning med 30 modeller og samarbeidspartnere i 20 år, hatteinstallasjon og drift i kaféen og tre workshops. Samarbeid med seniorkurator Anne Kjellberg. Hat talk 21.09-14: en samtale mellom Mona Strand og Anne Kjellberg.
2012 Telemuseet i Teknisk Museum, «Riks- samtale i fin form», installasjon. Kurator Hege O’Wiidt,Galleri Cornucopia
2012 Katrinetorp, «Kaskader och Fjädrar». Installasjon. ntendent Mats Bohman, Malmø
2010 Värmland Museum, Von Echstedska Gården; ”Fåfängt og förgengligt”. Separatutstilling og installasjon. Intendent Kathy Nilsson.
2009 Nääs Konsthandverk, Nääs slott, ”Slottshemmeligheter”, separatutstilling/instalasjon. Kurator: Mats Jansson, invitasjon, kunstnerstyrt
2006 Oslo Rådhus; Ibsen-året, åpningsseremoni, Større evaluert kunstnerisk prosjekt. 24 hodebekledninger. Lukket invitasjon til 5 kleskunstnere. Kunstnerisk leder; Bentein Baardson
2006/ DogA, Senter for Design og Arkitektur, “5 crossing borders” &“The new subjectivity in design/UK”
2005 Det Kongelige Slott i Stockholm, Livrustkammaren, ”5 crossing borders”
2005 Kunstbanken,Hamar, Klær som kunst: ”Rede” Installasjon i prosjektrommet ”Hvelvet”,
Kurator: Aase Marie Bruun. Invitert. Lukket. Senere stilt ut på Kunstristen i Oslo
2002 Hordaland Kunstnersenter, ”Hodeserie 2000”, separatutstilling med performance, i prosjektrommet Krypten, åpen innsending, kunstnerisk jury, kunstnerstyrt, Ved daglig leder: Malin Barth
2000 Norsk Form, Galleri Falsen, ”Hatter inspirert av afrikanske frisyrer”, Separatutstilling. Åpen innsending, kurator Aud Dalsegg.
Gruppe- og kollektivutstillinger i utvalg:
2017 Telenor, Fornebu, Installasjon, Riks, samarbeid med Telemuseet
2017 Cafe de Concert,Tjuvholmen Aker Brygge, Tekstil skulptur på kropp og hode, event i samarbeid med musiker Aksel Kolstad
2015 Bogstad gård, Svevende hatter
2014 Galleri Vest, Kunstnernes Høstutstilling i Stavern
2014 Värmland museum, von Echstedska Gården, Jubileumsutstilling 250 år, v. Intendant Käthy Nilsson
2014 Kirkeristen, Oslo, Generally Disconnected, samarbeid med tekstilkunstner Marianne Pedersen
2013 Tusind og en hatt, Det runde taarn, København
2011 GalleriCorNucOpia,Oslo, ”Masker – det handler om beskyttelse ” med Hege O’Widt og Marit Eken Kalager, i anledning Norges Fekteforbunds 100 årsjubileum.
- Rådhusgalleriet, Oslo Rådhus, ”10 års-jubileums for Norske modister og Hattedesignere”;
deler videreført i vandreutstilling til kunstforeninger i Levanger, Lødingen, Ski, Asker, Ullensaker, 2012: Larvik Kunstforening
2007 Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, ”Mesterlig mote”, Haute Couture ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Moteskapere 1895-2007.
2006 Kunstbanken på Hamar, Den kulturelle spaserstokken,
2006/ Usher Gallery, Lincoln, Harley Gallery, Nottingham, Gallery Oldham, Oldham, England:
2005 “Conceptual Craft from Norway”. Gruppeutstilling. Vandreutstilling. Kurator NK Dag Blakkisrud
2005 Theodor Zink Museum, Kaiserslautern, Tyskland, ”Die Sprache der Dinge”, gruppeutstilling.
2004 Galerie für Schmück Hilde Leiss, Hamburg, Tyskland, 25 års jubileum 2004
2004 Grassimuseum, Leipzig, ”Grassimesse”, Tyskland.
2004 Oslo Bymuseum, ”Vakre Bord, Design i tiden”, Røde Kors, deltok også i 1999 og 2002.
2002 Akershus Kunstnersenter, Hodebekledninger + foto av Siri Møller
2001 Galleri F-15, ”H2O”, Tendenser
2000 Hå Gamle Prestegård, Jæren, ”Kroppen og Kunsten”
1996 Kunstindustrimuseet i Oslo, Tromsø Museum , Vestlandske Kunstindustrimuseum, Stavanger Museum, De Sandvigske Samlinger, Lillehammer, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum,”Bare plast” /Skulpturelle hatter
Priser og utmerkelser
2015 Pris for ”Skulpturell hatt”, Bogstad gård, Svevende hatter
2015 Pris for hodesmykke
2008 1. pris, Hatteparaden, Øvrevoll
2005 Oslo Bys Kulturstipend
2004 1. pris i tekstil, Grassiprisen, Grassimusem, Leipzig, Tyskland, samarbeid med Marit Eken Kalager
Medlemskap
1999 Norske Kunsthåndverkere
2000 Galleri Format
2002 Norsk modist- og hattedesignerforbund
2008 Norwegian Fashion Institute
Kunstfaglige Verv
2005 – 2012 Norske Kunsthåndverkere region Stor-Oslo, styremedlem
2009 – 2011 Valgkomite, Norwegian Fashion Institute
2002 – 2006 Forening for Norske modister og hattedesignere, styremedlem.
Oppdrag for teater, film , festivaler, TV, konserter, musikalske forestillinger, i utvalg
2016 Julekalender NRK 2016, Flosshatt ti hovedperson spilt av Vidar Magnussen
2015 Nils Bech, Jealousy musikk video; https://www.youtube.com/watch?v=_tE1a-VHaCc
2015 Mirejam Shala i Telegrafbygningen i regi av UKS, liveforestilling i samarbeid med Michael Nybråten
2015 og 2014: Brasileiro, en musikalsk forestilling med Hanne Tveter og barnekor, ca 80 hodeplagg
2014 Musikkvideo, Nils Bech,
2014 Gjestekunstner på Vinterfestspillene på Røros
2013 Nils Bech
2012 Kyser til Teater
2010 ”Fanny og Alexander”, Nationaltheatret, 3 hatter
2010 ”Spring awakening” , Oslo Nye Teater, 4 hodepynter til Cello kvartett
2004 ”La Cage aux Folles”, Oslo Nye Teater
2003 ”Fia og klovnene”, langfilm, Regi Elsa Kvamme
2003 ”Frendelaus”, Det Norske Teater, samarbeidsprosjekt med Ellen Thorstensen/fra Oslo Nye Teater
2002 “Det største i verden”, langfilm, hatt til Herborg Kråkevik
1998 ”Lillys butikk”. NRK1, Deltakelse i barneprogrammet og viste hvordan en hatt blir til
Workshops og Undervisningsvirksomhet
2016 Edvard Munch vg. skole, Kurs i teknikker og formgivning med hodebekledninger
2015 Forelesning på Bogstad Gård, Svevende hatter; om 20 årsjubileet
2014 Kunstindustrimuseet; Jubileumsutstilling, workshop Monas Hatteverden, 2 kvelder: Lag en hatt
2014 Kunstindustrimuseet; Jubileumsutstilling, workshop Redesign med Fretex, en formiddag
2012 Telemuseet; RIKS, en samtale i fin form. To workshops med teleartikler.
2013 Brasileiro, med Hanne Tveter, workshop til forestilling, med barn og voksne; hodepynter
2011 Kunsthøgskolen i Oslo, Hatte kurs i modellering på blokker, kreative prosesser, kurs holdt også i 2010
2011 Esmod Oslo, forelesning og undervisning i modistfaget kurs holdt i 1998, 2008, 2-5 dager,
2010 Eksamensnemd i modistfaget, opplæringskontoret for små verneverdige fag, Utdanningsdirektoratet
2009 Workshop på Nääs Konsthantverk, Nääs Slott,
2006 Workshop på DogA, senter for design og arkitektur, 5 crosssing borders, ”resirkulering av hodeplagg”
2006 Hatte kurs på NRK , Nasjonal arena for utdanning i kostymer 2006
2001 Landøya skole, 10. kl, Forelesning om inspirasjon, kreative prosesser og hattedesign
Presentasjoner i media
2015 Tableau paper; 12 sider photshoot med Gisken Armand, klær: Admir Batlak, stylist Michael Nybråten
2015: FORM: Kunst og design i skolen; Mona Strand, 2 sider om jubileumsutstillingen
2014: Om jubileumsutstillingen på Nasjonalmuseet:
2014 NRK P1 Kveldsåpent 25. sept: http://radio.nrk.no/serie/kveldsaapent/DMPA03019014/24-09-2014
2014 TV2 God morgen, Norge! (krever innlogg)
2014 Dagbladet: http://www.kjendis.no/2014/09/16/kjendis/mote/mona_strand/hatt/hattekunst/35250293/
2014 NRK Østlandssendingen tv: http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-2014oestlandssendingen/DKOA99091114/11-09-2014#t=7m36s
2014 NRK Østlandssendingen nett: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/i-hattens-tjeneste-1.11927499
2014 NRK Dagsrevyen 21: http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen-21/nnfa21091114/11-09-2014#t=14m1s
2014 Osloby: http://www.osloby.no/oslopuls/kunst_og_scene/Hattedyrker-pa-museum-7697795.html
2014 Se og hør: http://www.seher.no/royal/mette-marit-i-redsignet-hatt-74039
2014 Personae: http://personaemag.com/mona-strand-pa-nasjonalmuseet/
2014 NRK P1+
2012 UD’s hjemmesider Sverige, utstilling på Värmland Museum, von Echstedska Gården
2011 VG, Personae, Aftenposten, med mer; Rådhusgalleriet; Jubileumsutstillingen.
2010 Diverse magasiner til Dagbladet, samt større serier i 2008, 2009
2006 Klær som kunst, diverse aviser i Hedmark 2006
2006 Kunsthåndverk, Klær som Kunst
2004 Kunsthåndverk i fokus nr. 3 /o4
2004 Aftenposten, prisdryss over norske kunsthåndverkere 1/11 2004
2000 Aftenposten, Artikkel, ”Svarte Afrika i Norsk Form”, januar 2000
2003 NRK 1: Frokost-TV: Intervju med Anne Grosvold
2003 Diverse artikler i Drammens Tidende, VG, Dagbladet, Bergens Tidende, BA, Aftenposten, 2003 – 1994
2000 NRK1; God ettermiddag Norge, intervju med Mette Janson, Hodeserie 2000, Metropol TV
1999 NRK2, ABSOLUTT, Diskusjon i talk-show om hatter
1993 til i dag: Diverse medvirkning med hatter i styling til moteoppslag i Maison, Tique, Kvinner og Klær, Elle,Henne, Elle Interiør, Familien, Allers, Motejournalen, Hjemmet, Norsk ukeblad, Obos-bladet, mm.
Verdsatt – glass av Pål Roland Janssen
Utstillingen vises hos Kunsthåndverkerne i Kongensgate fra torsdag 5. april – søndag 29. april.
Velkommen til åpning torsdag 5. april kl.18!
Grete Wexels Riser
Velkommen til utstilling med Grete Wexels Riser! Fra 6. februar til 4. mars.
Belyst…
Kunsthåndverkerne lyser opp januar! Vi fyller galleriet med spennende lamper og lys i mange forskjellige materialer. Lysekroner, pendellampe, vegglamper, bordlamper, lysestaker, kandelabre, telysholdere m.m. Kunstnerne er Helen Mørken, Pål Roland Janssen, Aase Marie Brun, Vidar Koksvik, Ragnhild Winswold og Torill Vrålstad.
Jul hos Kunsthåndverkerne
Velkommen til jul i Kongensgate 2! Her finner du gaver som varer og som ingen andre har. Ikebanamester Ozaki Kahiro lager japansk ikebanaoppsatser i forskellige deler av utstillingen frem til 3.desember.
Gro Aakenes Sævig – Klær med trykk
Vi er så heldige å ha fått mulighet til å vise et større utvalg av Gro Aakenes Sævigs populære klær i Kongensgate i noen uker fremover. Gled deg!
Noen ord fra Gro:
Klær med trykk i gode naturmaterialer
På utstillingen viser jeg kjoler, skjørt, topper og sjal i små kolleksjoner eller unika modeller. Jeg jobber med de 3 K-ene i tankene:
- Kvinne – Unike, stilrene og komfortable plagg, som er gjennomarbeidete og tidløse modeller. Jeg tenker at de kan pyntes opp og ned, og derfor er anvendelig til både fest og hverdag – sommer og vinter.
- Kunst – Trykk med kunsthistorien som utgangspunkt – anvendt gjennom mitt eget formspråk. Hangtags med en liten forklaring henger ved plaggene.
- Kvalitet – Gode gjennomprøvde kvaliteter i naturmaterialer som bomull, lin, ull og silke.
Jeg ønsker å gi kunden et unikt og komfortabelt plagg. I tillegg gi dem et blikk inn i kunsthistorien på min måte og med mitt formspråk/uttrykk. Plaggene er gruppert i kolleksjoner med inspirasjon fra kunsthistoriske perioder.
Jeg startet med Renessansen og Art Nouveau i 2012. I 2013 kom kolleksjonen hvor jeg “lekte med formene” – inspirer av optisk kunst – OpArt. Etter det hadde jeg en kolleksjon inspiret av Norsk Kunst, Kubismen og antikkens greske kunst. I 2017 har jeg kalt kolleksjonen Lines&Dots – her er det mange muligheter. Jeg håper du vil like dem 🙂
VERK – av Hanne Lunder
Et spennende utstilling basert på tenner!
Artist statement: Hovedverket jeg vil viser er en installasjon på 14 m2. Den er satt sammen av porselensfliser med mennesketenner som har vært gjennom en keramisk prosess, en forvandling. Jeg vil med dette verket gjenskape skjørhet og tillit, letthet og håp som oppsto når våre ukjente guatemalanske venner med destruerende verk i munnen kom for å trekke tenner hos Clinica Noruega i Guatemala. Jeg bisto tannlegen og ble formidleren mellom han som trakk og de som fikk trukket tennene. |
Tennene ble ikke kastet, de ble tatt vare på fordi det ikke finnes forsvarlig avfallshåndtering der vi arbeidet. Vi holdt på i 9 dager på 5 forskjellige steder. Jeg ønsket å gjøre noe med tennene som utgangspunkt. I vår vestlige kultur har tenneren viktig betydning, de er unike og hvis vi må trekke, blir det erstattet med porselen. Tenner representerer personlighet, spesielt tenner som tilhører mennesker som fortsatt lever. Tenner blir også brukt for identifikasjon av døde mennesker. Jeg vil vise avtrykket av det som verket, som nå har fått en annen form. Forvandlingen fra verk til VERK. Forvandlingen fra uttrukne tenner til VERK er noen ganger gjenkjennelig, andre ganger kan det gi et totalt forandret uttrykk. Spor av noe som var, og som nå vil forbli. I 36 år har jeg holdt på med keramikk, for det meste bruksting som er viktig for meg. Godt håndverk er viktig, og min kunnskap har gitt meg mulighet til å utforske et helt nytt område; tenners substans, betydning, og form. Prosjektbeskrivelse: Bakgrunn |
I februar/ mars 2014 var jeg i Guatemala som frivillig hjelpearbeider for Clinica Noruega sammen med en tannlege. Se http://clinicanoruega.blogspot.no/ Det ble min oppgave å assistere ham i tanntrekking fordi jeg kan språket, de kulturelle kodene og kjente områdene vi skulle operere i. Jeg har reist til landet ca. 70 ganger siden 1988, og har også bodd der i et år. Det ble en bratt læringskurve for min del. På 9 dager dette hjelpeprosjektet varte, trakk vi 300 tenner. Antall tenner varierte fra 14 til 58 på en dag. Effekten av å slippe tannverk, selve symbolet på forskjellen mellom himmel og helvete. Jeg tok tennene med meg hjem til Norge, og oppbevarte dem på lukkede glass. Hvor mange ganger de ble renset, vet jeg ikke. Hva jeg skulle med dem visste jeg heller ikke. Det ble mange runder med diskusjoner med forskjellige kontakter. Tennene var i utgangspunktet sortert etter dager. Jeg tellet opp, etterhvert ble de sortert i over og underkjeve. Jeg fikk en oversikt over hvor mange tenner som ble trukket hver dag. Tenner er det sterkeste vi har i kroppen, det som varer lengst, men samtidig så sårbart for sukker og syreangangrep. |
Ingen tenner er like. Når alt annet er borte, kan vi identifiseres ved hjelp av tennene og røntgenbilder tannlegene har,( i hvert fall i den vestlige verden). Utførelse Jeg begynte å ta avtrykk av e’n tann, to avtrykk, en liten porselensplate med avtrykk av hver side, krone og rot, som et kors, de fire kardinalretningene. Hver tann fikk et nummer etter hvilken dag de ble trukket. Jeg hadde undersøkt og funnet ut at tenner tåler opp til 1740 grader, så jeg visste de ville holde når jeg brant dem til 1280 i gassovn. Hva som ellers ville skje i brenningen hadde jeg ingen anelse om. Etter råbrann (940grader) har noen av tennene sprukket opp, og kronene er misfarget. Noen tenner er fullstendig pulverisert etter 1280 grader, mens andre har beholdt formen. Alle blir helt hvite etter brenning, med mindre de har fyllinger. Det siste er sjelden, for de aller fleste som kom til oss hadde ikke vært hos tannlege tidligere. De første resultatene viste jeg til min private tannlege som hadde refset meg i forkant. Han mente det var totalt umoralsk og uetisk å lefle med tenner som kommer fra mennesker som fortsatt er i |
live. Ikke hadde de gitt tillatelse til at jeg kunne bruke dem, og jeg hadde heller ikke noen tanke om å bruke dem i kunsten min da de ble trukket. Tannlegen ga meg anerkjennelse for resultatet, og jeg fortsatte. 300 tenner, som alle skulle «portretteres» på 4 porselensplater 10 x 10 cm. Montering på plexiglass som et søylediagram, hver dag for seg, grafisk fremstilling. Jeg bruker metalltråd og hvite glassperler til å feste porselensplatene. Installasjonen blir 14 m2 meter med ledlys bak. Lyset er helt nødvendig for å få frem slektskapet mellom tannsubstans og porselen. Porselenet og tennene blir delvis transparente etter brenningen. Glasur over tannrestene beskytter og bevarer. Det er viktig for meg å bruke alle tennene som ble trukket. Noen av tennene er kopiert og modellert i stor størrelse. Hver flate studert og overført i massiv porselen. |
Sommerutstilling
Summer comes to Kongensgate!
Our summer exhibition will show all summer from June 6th to September 3rd. Well worth a visit!
Toril Bonsaksen
Ny spennende utstilling i Kongensgate!
Metallkunstner Toril Bonsaksen bruker bestikk for å rette et aktuelt fokus på hastigheten i dagens samfunn. Utstillingen hos Kunsthåndverkerne i Kongensgate 2, som har fått tittelen Mer enn nok!, vises fra 4. mai til 4. juni 2017.
Sliten, rustfritt stålbestikk, 2017
Gjennomgående for Bonsaksens arbeid de siste årene er bruken av brukt og kassert bestikk. Materialet bærer i seg sin egen historie og har en viss fleksibilitet som avgjør dens formbarhet. Verkene bygges opp rundt en gjentagelse av mange mindre elementer, som til sammen endrer materialets opprinnelige funksjon. Verkenes visuelle kvaliteter og historie danner samspillet mellom materialet, kunstnerens egne assosiasjoner og betrakters persepsjon.
I både form og skala kan man se hvilket klassisk designikon fra 1970-tallet Bonsaksen referer til i utstillingens hovedverk Sliten. I sin proporsjon og nærmest plastiske overflate er den oversatt til en ikke-funksjonell møbeltype, en skulptur og ikke en bruksgjenstand. Sliten blir et symbol på en tematikk Bonsaksen er opptatt av, et middel for å fortelle en historie. Ordet sliten har en selvforsterkende og smittende effekt og er blitt et i-landssymptom. I det idébaserte spiller også håndverket en dominerende rolle. Detaljrikdommen og presisjonen vitner om en tidkrevende og imponerende arbeidsprosess.
Gjennom et fugleperspektiv forteller også utstillingen historier om livet og tilværelsen. Titler som Skal ha skal ha, Lillelord og Ikaros er alle hentet fra populærkulturen og kommenterer på uttrykksfulle vis samfunnets taktløse og ofte urimelige ambisjoner som befinner seg i tidens krav.
Mer enn nok! åpnes torsdag 4. mai kl.17.00 hos Kunsthåndverkerne i Kongensgate 2. Kunstneren vil være tilstede.
Pressekontakt: Toril Bonsaksen
Pressefoto: Laila Meyrick
Kule kuler
Velkommen til en spennende ny utstilling i Kongensgate! Her er det unike kuler i mange materialer og former. Utstillingen står fra tirsdag 7. mars frem til slutten av april.
Åpningen skjer på lørdag 11. mars.
Vi ønsker 2017 velkommen med en spennende tekstilutstilling fra Eva Strøm
TEKSTILKUNSTNER EVA STRØM ÅPNER SIN UTSTILLING HOS OSS LØRDAG 7. JANUAR KL 13.00 – 15.00. VELKOMMEN!

Eva Strøm sier:
“Som håndverker, med veving som spesialitet, forholder jeg meg til teknikker og materialer. Som kunsthåndverker har jeg nå latt meg inspirere til å lage arbeider der jeg lar vevdiagrammer og materialer danne tekstile bilder og tredimensjonale sammenstillinger. Vevdiagrammenes rutemotiver og materialenes taktile kvaliteter settes sammen til en tekstil visuell helhet.”
JUL
Unike, spennende, håndskapte, kortreiste kvalitetsgaver som kommer til å gi glede i mange år!
Salgsutstillingen åpner 26. november, men du kan få en snik titt f.o.m. tirsdag 22. november! Velkommen!
…ad astra
|
som væver
Min tilgang til arbejdet i …ad astra er baseret på mine mangeårige erfaringer med væven og det tekstile materiale. Som fundament og afsæt er min håndværksuddannelse med dens materialenære tilgang til faget, hvor materialekendskab og væveteknik er indlejret i håndværket.
…ad astra tekstilerne er en fortløbende udviklingsproces, hvor udfordringen er, at skabe det tekstile stof i en tæt symbiose med modellerne.
I de håndvævede stoffer arbejder jeg med mange slags garner med særlige egenskaber.
De traditionelle materialer, som hør, uld, silke og bomuld, danner ofte basis for garner med særlige egenskaber. Det kan være sammentrækningsevner, såsom overspundne garner, garner tilsat syntetisk elasticitet og garner, der krymper i efterbehandlinger, ligesom det kan være selvbærende evner som papirgarner, spundne metalgarner, stride hestehår el.lign. Alt efter sammensætningen skabes der en mængde variationer fra stærkt strukturerede til elastiske stoffer.
Garnernes særlige egenskaber kommer fint til udtryk i enkle vævebindinger.
I …ad astra udviklingsarbejdet med stof og form bruges garnsammensætninger også som en del af formgivningen.
Væveteknisk er alle vævebindinger åben for eksperimenter.
I dobbeltvævede stoffer kan sammenvævningssteder som punkter, linier eller flader frit placeres, så de er medskabende til formen. Plisséringsteknikker – dampformfikseret under tryk med sammentrækningstråde – plisseret på langs, i vaffelformer eller diagonalt forskudt er udforsket i væv og form. Dertil kommer traditionelle, gamle vævemønstre som varieres, forenkles eller nyformes af de særlige materialevalg. Kombinationen af væveteknikker og farver indgår også som en del af tekstilets udtryk.
Da alle stoffer er håndvævede på traditionel væv, er der en stor frihed til særlige unikke håndmetoder, hvor flotteringer, sammenbindinger mm. skabes direkte i væven til den enkelte model. På sigt kunne det være spændende at udforske den computerstyrede vævs muligheder med min vinkel på det tekstile stof.
Teknik, materialegruppe og farve udforskes, der reflekteres, afprøves, varieres i dialog med modelarbejdet til unik håndvævet beklædning.
Glæden ved håndværket og en evig fascination af det tekstile materiale og dets muligheder er min konstante inspiration.
Lotte Dalgaard
som designer
I samarbejdet ‘… ad astra‘ er min dominerende udfordring den håndvævede bane – unik, tidsmæssigt omkostningsfuld og visuelt ofte en færdig helhed i sig selv.
Som udgangspunkt begrænser jeg derfor mine indgreb til et minimum, så form og flade bliver en helhed og – i de udbudte salgsmodeller – økonomisk realistisk.
Dermed bliver banen ofte formen, som ét langt forløb, foldet, draperet, eller skåret op i geometrisk enkle moduler, hvorved skærerester undgås.
Ydermere kan formgivningen også medtænkes i selve vævningen ved enten at arbejde med strategisk placerede elastiske garner versus faste, eller ved at vælge væveteknikker som dobbeltvævning, hvor den tredimensionelle form indtænkes og skabes via sammenvævninger, eller ‘flotteringstern’, hvor brugeren selv skaber tøjet ved at skubbe trådene til side og danne de åbninger, der ønskes.
Da håndvævningen ofte er på langt færre tråde pr. cm og dermed ikke så hårdt slået som traditionelle beklædningsstoffer, skaber jeg som regel modeller, hvor sammensyningen sker i de mere skridsikre ægkanter, hvilket stiller krav til kvaliteten heraf – styrken så vel som den visuelle finish.
Jeg søger mest muligt at undgå at inddrage fremmedlegemer som vlies, og andre mellemlægsmaterialer samt lynlåse. Knapper, hægter og bånd kan en sjælden gang accepteres. Køberne kan også blive opfordret til at bruge egne brocher som lukning.
Farver er ofte til indbyrdes debat; farvefordeling – kulør såvel som valør – proportionelt i forhold til kroppen, farvesammensætning i forhold til div. kropsfarver og ikke mindst farvers signalværdi.
Rent fysisk skal tøjet være bærbart, dvs. det skal kunne hænge på kroppen i den tænkte form ved alm. fysiske bevægelser.
Hvad angår det psykiske, er skelnen mellem påklædt, udklædt og afklædt en individuel sag. Tilsvarende graden af tilfredshed med egen krop.
Men når det er sagt, ligger der uvilkårligt et æstetisk valg bag arbejderne, som er vores valg.
Tøj er stærkt kommunikativt. Udadtil og indadtil. Visuelt og taktilt.
Ann Schmidt-Christensen.
Lotte Dalgaard
Væver
Uddannelse
1967-71 Freelance arbejde på udsmykninger i billedvæv for Ann-Mari Kornerup.
1966 Svendebrev fra Annette Juel.
Samarbejdsprojekter
2008 – ‘…ad astra‘ unik beklædning, med designer Ann Schmidt-Christensen.
2003-08 ‘TITBIT’, kollektion af håndvævet hørbeklædning, med Elisabeth Hagen.
2005-06 Kirketekstiler, med tekstil designer Helle Hviid-Nielsen.
1997-2002 ‘Téla’, kirketekstiler, gruppesamarbejde.
Udstillinger
2015 ‘En rejse i vævningens kunst’, Gjethuset, Frederiksværk, Danmark.
2014 ‘Alt har to sider’ Pakhuset Nykøbing Sjælland, Danmark.
2014 ‘Det Dobbelte’ Officinet, København, Danmark.
2014- 04 Villvin marked, Risør, Norge.
2014-1996 Fast udstiller på kunsthåndværkermarkedet på Frue Plads, Danmark.
2013 ‘Hver ting har to sider’ Allerød Kunstforening, Allerød, Danmark.
2013 ‘Det Dobbelte’ Slagelse Kunstforening, Det røde tårn, Slagelse, Danmark.
2012 Handweaver Gallery and Studio – London, England.
2011 ‘…ad astra‘ Damhuset, Lyngby, Danmark.
2011 ‘I tråd med tiden. VÆV 2011’ Kunstetagerne, Mariager, Danmark.
2010 ‘Scythia 8’ 8. intern. Bienial on Comtemporary Textile Art, Kherson, Ukraine.
2009 ‘Internationalt Weaving Symposium’ Joensuu, Finland.
2008 ‘Soft 3’ Tekstilmuseet Terrassa, Barcelona, Spanien.
2008 ‘VÄV 08’ klädvisning i Leksand, Sverige.
2006 Æglageret, Holbæk.
2006 Gæsteudstiller ved Væverlaugets udstilling med TITBIT, Rundetårn, København, Danmark.
2005 TITBIT, Roskilde Amtsgård, Roskilde, Danmark.
2002 TITBIT, Hørmuseet Krengerup, Danmark.
2000 -05 Roskilde Åben, Palæfløjen. Roskilde, Danmark.
1997 Skandinavisk Tekstiltrienale i Tournai, Belgien.
1997 ‘Fio 2 Brazil’, São Paulo, Brasilien.
1997 ‘Fio 2 Brazil’, Rundetårn, København, Danmark.
1996 -79 ‘Danske ægte Tæpper’ i Danmark, Polen og Tyskland.
1992 -95 ‘Kirken i Centrum’ Odense, Danmark.
1989 VÆV og PIL med Steen Madsen, Æglageret, Holbæk, Danmark.
1989 Dansk Kunstnerråd, København, Danmark.
1986 og 88 Tornved Rådhus, Jyderup, Danmark.
1985 og 88 ‘Rumfang’ Helligåndshuset, København, Danmark.
1983 Forårsudstillingen, Charlottenborg, København, Danmark.
1977-81 Håndarbejdets Fremme på Kunstindustrimuseet, København, Danmark.
Litteratur – forfatter & medforfatter
2014 ‘Det Dobbelte – Ole Akhøj & ‘… ad astra’, grafisk udstillingskatalog,
håndlavet med begrænset oplag.
2011 ‘Magical materials to weave – Blending Traditional and Innovative Yarns’,
Trafalgar Square Books.
2007 ‘Magiske Materialer -i væven’, udkom på Forlaget Fiberfeber.
1997 ‘Teoribog for Skaftevævere’ medforfatter, Landforeningen Stoftrykker- og Væverlauget.
Litteratur – nævnt i
‘Kunstpanorama -om 48 billedkunstnere og kunsthåndværkere’, Trine Ross,
Billedkunstrådet i Roskilde amt.
‘Det Danske Ægte Tæppe’ Inge Alifrangis, Rhodos forlag.
‘Dansk Kunst i Rom’ Samlingen af dansk kunst på Det danske Institut i Rom, Lars Grambye,
Fratelli Palombe Edition.
‘Tekstilkunst i Danmark 1998-2008’ Annette Graa & Ellis Hinz-Berg, Borgens forlag.
‘Vævning for Venus’ Paulette Adam, Mai-Britt Bille, Lisbeth Degn, Lisbeth Tolstrup, Forlaget Hovedland.
‘Væv i Tiden’ Redaktion Lisbeth Tolstrup, FiberFeber Forlag.
‘Textiles, the Art of Mankind’, Mary Shoeser, Thames & Hudson Ltd.
‘Weaving Textiles – that shape themselves’ Ann Richards, The Crowood Press.
Solgt til
2014,03,1977 Kunstforeningen af 14. August
2013 Slagelse Kunstforening
2009 Statens Kunstfond
2010,09,04 Det kgl. Biblioteks Kunstforening
2004 Folketingets Kunstforening
1990 Odin Teatret
1990 Holbæk Kommune
1992 TV 2 Øst
1989 Det Danske Institut i Rom
1987 Tornved Kommune
1987 DSB
1986,87 Ny Carlsbergfonden
1983 Slagelse Kommune Kunstforening
1982 Udenrigsministeriet Eigtveds Pakhus
Legater, studierejser, priser
2006 Præmieret Statens Kunstfond
1992 San Cataldo
1991 Kulturfonden
1990 Tunesien
1990 Sovjet
1989 Uzbekistan
1988 K.A.B.
1979 Pakistan
1979 Knud Højgaards Fond
1979 Jørgen Esmers mindelegat
1971 Kunsthåndværkernes sølvmedalje
1967 Kunsthåndværkernes bronzemedalje
1969 Island
Ann Schmidt-Christensen
Tøjdesigner
Uddannelse & praktik
1997 ‘SO by Alexander van Slobbe’, Amsterdam, Holland. Praktikant.
1990 ‘ELISE GUG’, København, Danmark. Praktikant.
1993 Danmarks Designskole, København, Danmark.
1984 Atelier MAHU, Frankrig. Vævelære.
Jobs & projekter
2011-12 ‘Permanent formfiksering af animalske fibre ved damp’, forsøg og afrapportering v/
… ad astra‘, Statens Værksteder, Gl. Dok, København.
2008 Opstart af beklædningslinien ‘… ad astra‘ i samarbejde med væver Lotte Dalgaard.
2007 Kjole-tilvirkning for tekstildesigner Anne Fabricius Møller.
2003 Opstart af ‘Morfose’, eksperimentel beklædningslinien.
2003 Etablering af eget firma ‘asc.cph’.
2003 Opstart af ‘Nature Morte’, eksperimenter i genbrugslæder.
2001 Opstart af ‘Det Bevingede Får’, håndarbejder.
1996 ‘PETROLEUM’, København, Danmark. Freelance konstruktør.
1994 Kunstakademiets Arkitektskole, Institut for Visuel Kommunikation, København, Danmark. Gæstelærer.
1993 Opstart af’ Projekt PAPERMOON’, beklædningseksperimenter i samarbejde med tekstildesigner Grethe Wittrock.
1987 Folketeatrets systue, København, Danmark.
Udstillinger
2015 ‘En rejse i vævningens kunst’, Gjethuset, Frederiksværk, Danmark.
2014 ‘Alt har to sider’, Pakhuset, Nykøbing Sjælland, Danmark.
2014 ‘Det Dobbelte’, Officinet, København, Danmark.
2013 ‘Hver ting har to sider’, Allerød Kunstforening, Kirkehavegård, Allerød, Danmark.
2013 ‘Det Dobbelte’, Slagelse Kunstforening, Det Røde Tårn, Slagelse, Danmark.
2011 ‘Tråd i Tiden, Væv 2011’, Kunstetagerne, Hobro, Danmark.
2011 ‘… ad astra‘, Damhuset, Lyngby, Danmark.
2010 ‘Scythia 8’, 8. Intern. Biennial On Contemporary Textile Art , Kherson, Ukraine.
2009 ‘International Weaving Symposium’, udstilling, Joensuu, Finland.
2008 ‘Soft 3’, Museu Tèxtil, Terassa, Barcelona, Spanien.
2008 ‘VÄV 08 – klädvisning’, Leksand, Sverige.
2008 ‘Talentpris 2008’, Politikens Forhal, København, Danmark.
2008 ‘Forårsudstillingen 2008’, Kunsthal Charlottenborg, København, Danmark.
2007 ‘Biennalen 2007’, Trapholt / Koldinghus, Kolding, Danmark.
2004 ‘NORDIC COOL : Hot Women Designers’, National Museum of Women in The Arts, Washington DC, USA.
2002 ‘Projekt PAPERMOON’, Textilmuseet, Borås, Sverige.
2001-03 ‘UNIKA’, Vestjyllands Kunstmuseum, Tistrup, Danmark / Museum voor Sierkunst, Ghent, Belgien / Chateau Burglinster, Luxembourg / Centrum Sztuki, Teckniki Japaonskiej “Manggha”, Krakow, Polen / Galeria BWA Design, Worclaw, Polen / Centrum Kultury “Zamek, Poznan, Polen / Palac Krolikarnia, Museum Narodowego, Warszawa, Polen / Eesti Tarbekunstimuseum, Tallinn, Estland / Gjethuset, Frederiksværk, Danmark.
2000 ‘Projekt PAPERMOON’, Textilforum, Herning, Danmark.
2000 ‘Sommergäste’, Galerie Handwerk, München, Tyskland.
2000 ‘Masters of The Modern Age’, München, Tyskland.
2000 ‘URBAN’, Bispegården, Kalundborg, Danmark.
1999 ‘Tekstilkunst i Danmark, 1988-98’, crafts dk, København, Danmark.
1999 ‘URBAN’, Gallery Maronie, Kyoto, Japan.
1999 ‘Jeune Couture’, Fashion Week CPH, Øksnehallens Foyér, København, Danmark.
1999 ‘Jeune Couture’, Det Danske Hus, Paris, Frankrig.
1997 ‘URBAN’, Kunstindustrimuseet, København, Danmark.
1997 ‘Fio 2 Brazil’, Museum of Art, Sao Paulo, Brasilien.
1997 ‘Designudstilling’, Filosofgangen, Odense, Danmark.
1997 ‘Fio Brazil’, Rundetårn, København, Danmark.
1997 The National Museum of Science and Industry, London, England.
1996 ‘Postulater – fremtidens kunsthåndværk & design’, Rundetårn, København, Danmark.
1996 ‘Paper-Art-Fashion’, Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg, Tyskland.
1996 ‘Flexible 2, Pan European Art’, Nederlands Textielmuseum, Tilburg, Holland / Galeria Awangarda, Wroclaw, Polen / The Whitworth Art Gallery, Manchester, England.
1996 ‘Talente ’96’, München, Tyskland.
1996 ‘Paper-Art-Fashion’, Badisches Landesmuseum, Karlsruhe, Tyskland.
1995 ‘Papier Couture’, Galerie Handwerk, München, Tyskland.
1995 ‘Biennalen 1995’, Kunstindustrimuseet, København, Danmark.
1995 ‘Dansk Design Aktuel’, Sophienholm, Lyngby, Danmark.
1994 ‘Kunsthåndværk ’94’, Lyngby Nordre Mølle, Lyngby, Danmark.
1994 ‘Fremtidens Mode’, Kulturby ’96, M/F Kronborg, Danmark.
1993 ‘IDé ’93’, Gl. Dok, København, Danmark.
Priser & nominationer
2008 Nomineret, Kunsthal Charlottenborg & Politikens ‘Talentpris 2008’. Danmark.
1996 ‘The Bavarian State’s Gold Medal’. Tyskland.
1996 ‘The Talente Prize’. Tyskland.
1995 ‘Biennaleprisen 1995’. Danmark.
1995 ‘Designfondens Designpris’. Danmark.
Publikationer
‘Det Dobbelte – Ole Akhøj & … ad astra’, grafisk udstillingskatalog, håndlavet med begrænset oplag.
‘Japanisme på dansk. Kunst og design 1870-2010’, Mirjam Gelfer-Jørgensen,
Arkitektens Forlag.
‘Weaving Textiles – that shape themselves’ Ann Richards, The Crowood Press.
‘Textiles, the Art of Mankind’, Mary Schoeser, Thames & Hudson Ltd.
‘Tekstilkunst i Danmark, 1998-2008’, Annette Graae & Ellis Hinz-Berg, Borgens Forlag.
‘Papier Textilien’, Christina Leitner, Haupt Verlag.
‘Fiberart Design Book 7’, Susan Morvery Kieffer, Lark Books.
‘Design gennem 200 år’, Ida Engholm, Gyldendals Forlag.
‘Danmarks Designskole 1875-2000, 125 år – 125 designere’, Danmarks Designskole.
‘Projekt Papermoon’, katalog.
‘Tekstilkunst i Danmark, 1988-98’, Lisbeth Tolstrup, Anette Ørom & Annette Graae, Borgens Forlag.
‘URBAN’, grafisk udstillingspublikation.
‘International Textile Design’, Mary Schoeser, Laurence King Publishing.
Repræsentation – institutioner og foreninger
Kunstindustrimuseet, København, Danmark.
Statens Kunstfond, Danmark.
Anonyme Kunsthåndværkere, Danmark.
Det Kgl. Biblioteks Kunstforening, Danmark.
Kunstforeningen af 14. August, Danmark.
Slagelse Kunstforening, Danmark.
Legater
Thomas B. Thriges Fond : ’95
Statens Kunstfond : ’95, ’96, ’98, ’99, ’02
Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968 : ’95, ’97, ’98, ’99, ’00
Grosserer L.F. Foghts Fond : ’95, ’98, ’00, ’13
Højesteretssagfører C.L. Davids Legat for Slægt og Venner : ’97
Illum Fondet : ’97
Kong Frederik og Dronning Ingrids Fond : ’97, ’99
Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorks Fond : ’97
Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat : ’97
Unidanmark-fonden : ’97, ’00
Center for Dansk Billedkunst : ’99
Kvadrat Boligtekstiler A/S : ’00
Kulturnatt + gatekonsert = sant
Fredag 16.september er det Kulturnatt i Oslo. Hele sentrum kommer til å vrimle av spennende happenings og Kongensgate er ingen unntak! Kunsthåndverkerne i Kongensgate holder åpent til kl 22.00 og fra kl 20.30 blir det musikk ute foran butikken. Tobbe Malm, som stiller ut sin Boltepoesi hos oss, vil spille på sin selvlagde elektriske høygaffel og med seg har han Tore Wilhelmsen, Ilan Dehli Villanger og Ing Krabbesund. Sammen er de TubalCain – en gruppe som lager musikk på skrapmetall og selvlagde instrumenter.
Tobbe Malm : metallarbeider
Vi starter en spennende høst i Kongensgate 2 men en utstilling av Tobbe Malms metallarbeider. Velkommen til åpning torsdag 1.september kl.18 da Tobbe skal spille på en gitar av skrapmetall!
Agurktid i Kongensgate 2
Velkommen til utstilling med sommerpreg! Utstillingen står fra 7. juni til 28. august.
Gavedryss!
Leter du etter en unik gave? Kongensgate 2 er verdt et besøk! Velkommen!
“En ring av selvtillit”
En spennende utstilling er på plass i Kongensgate 2 fra og med tirsdag 5. april! Smykkekunstner Toril Glenne viser et utvalg av ringer fra de siste 25 år. Velkommen til åpningen lørdag 9. april!
Vinterinspirasjon
Nå bugner galleriet med nye arbeider – velkommen!