VERK – av Hanne Lunder

Et spennende utstilling basert på tenner!

Artist statement:

Hovedverket jeg vil viser er en installasjon på 14 m2. Den er satt sammen av porselensfliser med mennesketenner som har vært gjennom en keramisk prosess, en forvandling. Jeg vil med dette verket gjenskape skjørhet og tillit, letthet og håp som oppsto når våre ukjente guatemalanske venner med destruerende verk i munnen kom for å trekke tenner hos Clinica Noruega i Guatemala. Jeg bisto tannlegen og ble formidleren mellom han som trakk og de som fikk trukket tennene.

Tennene ble ikke kastet, de ble tatt vare på fordi det ikke finnes forsvarlig avfallshåndtering der vi arbeidet. Vi holdt på i 9 dager på 5 forskjellige steder. Jeg ønsket å gjøre noe med tennene som utgangspunkt. I vår vestlige kultur har tenneren viktig betydning, de er unike og hvis vi må trekke, blir det erstattet med porselen. Tenner representerer personlighet, spesielt tenner som tilhører mennesker som fortsatt lever. Tenner blir også brukt for identifikasjon av døde mennesker.

Jeg vil vise avtrykket av det som verket, som nå har fått en annen form. Forvandlingen fra verk til VERK.

Forvandlingen fra uttrukne tenner til VERK er noen ganger gjenkjennelig, andre ganger kan det gi et totalt forandret uttrykk. Spor av noe som var, og som nå vil forbli.

I 36 år har jeg holdt på med keramikk, for det meste bruksting som er viktig for meg. Godt håndverk er viktig, og min kunnskap har gitt meg mulighet til å utforske et helt nytt område; tenners substans, betydning, og form.

Prosjektbeskrivelse: Bakgrunn

I februar/ mars 2014 var jeg i Guatemala som frivillig hjelpearbeider for Clinica Noruega sammen med en tannlege. Se http://clinicanoruega.blogspot.no/

Det ble min oppgave å assistere ham i tanntrekking fordi jeg kan språket, de kulturelle kodene og kjente områdene vi skulle operere i. Jeg har reist til landet ca. 70 ganger siden 1988, og har også bodd der i et år. Det ble en bratt læringskurve for min del. På 9 dager dette hjelpeprosjektet varte, trakk vi 300 tenner. Antall tenner varierte fra 14 til 58 på en dag.

Effekten av å slippe tannverk, selve symbolet på forskjellen mellom himmel og helvete.

Jeg tok tennene med meg hjem til Norge, og oppbevarte dem på lukkede glass. Hvor mange ganger de ble renset, vet jeg ikke. Hva jeg skulle med dem visste jeg heller ikke. Det ble mange runder med diskusjoner med forskjellige kontakter.

Tennene var i utgangspunktet sortert etter dager. Jeg tellet opp, etterhvert ble de sortert i over og underkjeve.

Jeg fikk en oversikt over hvor mange tenner som ble trukket hver dag.

Tenner er det sterkeste vi har i kroppen, det som varer lengst, men samtidig så sårbart for sukker og syreangangrep.

Ingen tenner er like. Når alt annet er borte, kan vi identifiseres ved hjelp av tennene og røntgenbilder tannlegene har,( i hvert fall i den vestlige verden).

Utførelse

Jeg begynte å ta avtrykk av e’n tann, to avtrykk, en liten porselensplate med avtrykk av hver side, krone og rot, som et kors, de fire kardinalretningene. Hver tann fikk et nummer etter hvilken dag de ble trukket. Jeg hadde undersøkt og funnet ut at tenner tåler opp til 1740 grader, så jeg visste de ville holde når jeg brant dem til 1280 i gassovn. Hva som ellers ville skje i brenningen hadde jeg ingen anelse om. Etter råbrann (940grader) har noen av tennene sprukket opp, og kronene er misfarget. Noen tenner er fullstendig pulverisert etter 1280 grader, mens andre har beholdt formen. Alle blir helt hvite etter brenning, med mindre de har fyllinger. Det siste er sjelden, for de aller fleste som kom til oss hadde ikke vært hos tannlege tidligere.

De første resultatene viste jeg til min private tannlege som hadde refset meg i forkant. Han mente det var totalt umoralsk og uetisk å lefle med tenner som kommer fra mennesker som fortsatt er i

live. Ikke hadde de gitt tillatelse til at jeg kunne bruke dem, og jeg hadde heller ikke noen tanke om å bruke dem i kunsten min da de ble trukket. Tannlegen ga meg anerkjennelse for resultatet, og jeg fortsatte.

300 tenner, som alle skulle «portretteres» på 4 porselensplater 10 x 10 cm.

Montering på plexiglass som et søylediagram, hver dag for seg, grafisk fremstilling. Jeg bruker metalltråd og hvite glassperler til å feste porselensplatene.

Installasjonen blir 14 m2 meter med ledlys bak. Lyset er helt nødvendig for å få frem slektskapet mellom tannsubstans og porselen. Porselenet og tennene blir delvis transparente etter brenningen. Glasur over tannrestene beskytter og bevarer.

Det er viktig for meg å bruke alle tennene som ble trukket.

Noen av tennene er kopiert og modellert i stor størrelse. Hver flate studert og overført i massiv porselen.