Kunsthandverkerne

Frisør, det sosiale yrket

Frisør

Hvem har vel ikke innsett at en time hos frisøren fungerer best sammen med en god samtale. En frisør trenger å kunne mer enn kun å klippe og behandle hår. Man trenger som frisør også å inneha evnen til å kunne kommunisere med sine kunder slik at kundene ønsker å komme tilbake og for at tiden hos frisøren skal bli trivelig. De fleste som setter seg i frisørstolen synes ikke det er spesielt spennende kun å få behandlet eller klippet håret, men de trenger en annen form for stimuli for å få tiden til å gå. På grunn av dette er de sosiale egenskapene til en frisør nesten like viktige som at man kan yrket sitt godt og kan levere det resultatet som kunden ønsker. De fleste frisørsalonger innser at dette er en viktig egenskap og ansetter frisører i forhold til om de også kan holde en samtale med kunden.

De sosiale egenskapene er selvsagt ikke de eneste egenskapene som er viktige, men uten denne egenskapen så vil man raskt oppdage at man har en begrensning i forhold til kundeopplevelsen og at man bør finne en måte å få dette til å fungere på. Før man inntar en lærling-posisjon, så må man også ha et godt grep på trender og hårstiler slik at man vet hvilket resultat kundene ønsker fra en frisørtime og hva som er forventningene i forhold til anbefalinger.

Sosiale egenskaper er en viktig del av yrket

Hvis en frisør er innesluttet og ikke vet hvordan han eller hun skal kommunisere med kunder, så er det sannsynlig at man burde valgt et annet yrke. En kunde vil føle seg mest komfortabel med en frisør som kan holde en samtale og som faktisk husker noe av samtalen fra tidligere besøk slik at man føler at man ikke trenger å bli kjent med frisøren på nytt hver gang. Det finnes flere viktige faktorer man trenger å beherske innenfor frisøryrket. Trender og hårstiler er en meget viktig del av yrket da de fleste kunder trenger hjelp til å avgjøre hvordan de ønsker håret klippet eller behandlet. Man kan finne mange eksempler i samfunnet hvor personer har blitt låst fast i gamle frisyrer. Noen ganger kan man for eksempel oppdage i dag at personer som hadde sin ungdomstid på 1970-tallet eller 1980-tallet fortsatt har beholdt den frisyren de hadde den gangen. Hvis kunden skal bli fornøyd med resultatet etter en frisørtime, så er det viktig at man får råd om hva som passer best i forhold til trender som bestemmer stilen i dag.

Lærling-tid

Alle frisører må gjennom en lærlingtid før de mottar et svennebrev. Dersom man føler man ikke behersker det sosiale elementet i løpet av utdanningen, så har man en mulighet til å finne ut av dette elementet innen en lærlingtid.

Frisøryrket

Kunder har ikke den samme forventningen til en lærling, og mange frisører tilbyr klipp eller behandling fra en lærling til en redusert pris. Mange benytter dette som en mulighet for å spare penger i forhold til frisørtimer, og det gir også lærlinger en anledning til å finne ut av yrket og få den erfaringen de trenger teknisk og sosialt.

De beste frisørene

De beste frisørene oppnår ikke denne statusen kun på grunn av at man har gode tekniske kunnskaper. Tekniske kunnskaper bør gå hånd i hånd med sosiale kunnskaper. Uten sosiale kunnskaper vil man ikke finne ut hva kunden faktisk ønsker, i tillegg til at kunden vil føle seg mer komfortabel i forhold til frisørtimen. Hvis man ikke klarer å finne ut hva kundene ønsker, så vil man heller ikke få fornøyde kunder. Det finnes eksempler på kunder som er så misfornøyde etter en frisørtime at de går til en annen frisør for å fikse på det som en frisør ikke har fått til.